کتاب بازان

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲ ب.ظ

جنایت و مکافات

بسم الله الرحمن الرحیم

نام کتاب: جنایت و مکافات

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجم: مهری آهی

ناشر: مؤسسه سهامی انتشارات خوارزمی، قیمت چاپ نهم به سال 1393: 35000 تومان، 777 صفحه قطع رقعی

 

چرا باید کلاسیک ها را خواند؛ عنوان کتابی است از نویسنده ایتالیایی؛ ایتالو کالوینو. حداقل فایده مترتب بر خواندن کلاسیک های برتر تاریخ ادبیات این است که به صورت خود آگاه و یا نا خود آگاه این مطالعه سطح توقع انسان را در حوزه مربوطه بالا خواهد برد (البته ممکن است خود خواننده متوجه این موضوع نشود).

جنایت و مکافات رمانی است نسبتا طولانی (البته نه در مقایسه با کتاب هایی چون کنت منت کریستو یا در جست و جوی زمان از دست رفته!!!) از نویسنده شهیر روسی، فئودر داستایفسکی. اتفاقات رمان در شهر سنت پترزبورگِ نیمه دوم قرن 19 میلادی می گذرد و مثل فضای غالب آثار داستایفسکی شخصیت ها و افراد درگیر از قشر فقیر و کم درآمد و یا حتی بی درآمد! هستند. از نگاه من یکی از ویژگی های خوب این رمان قصه داشتن است؛ یعنی چه، یعنی اینکه داستان، اتفاق (حادثه) دارد، تعلیق دارد (البته تعلیق این رمان آن قدری نیست که کتاب را نتوانید زمین بگذارید) و شخصیت های متعدد هم، زندگی بودن را بیشتر نشان می دهد. در کنار این قصه نویسنده خیلی روی مسائل روان شناختی و روحیات شخصیات ها کار می کند و تحلیل ها و شخصیت پردازی خوبی تقریبا از همه شخصیت های اصلی موجود است.

رمان شخصیت های زیادی دارد و توصیه می کنم قبل از شروع کردن کتاب (که خواندن کتاب هم زمان بر است و هم کمی حوصله می خواهد) قلم و کاغذ در کنارتان باشد تا اسامی شخصیت ها متعدد کتاب را یادداشت کنید، و فی المثل اگر در صفحه 500 به اسمی برخوردید و این فرد در صفحه 70 برای اولین بار معرفی شده است، به تکاپو نیفتید برای فهمیدن اصل و نسب فرد مذکور! (شخصا حدود 50 مورد یادداشت داشتم، تازه اسامی گاهی اوقات کمی پیچیده می شود و شخصیت ها با اسامی کوچک و بزرگ معرفی می شوند).

و حرف آخر اینکه در کنار هنرمندی نویسنده در معرفی شخصیت ها و داستان پردازی، مزیت دیگر کتاب، آشنا شدن خواننده با تفکرات حاکم بر بخشی از پایتخت روسیه در آن برهه زمانی است و پیدا کردن شناختی محدود از اندیشه و گفتمان هایی که شبیه به آن ها در انقلاب 1917 قدرت را در دست گرفتند.

نظرات  (۴)

خیلی خوب است که حوزه های مطالعاتیتان متنوع است . اما در معرفی کتاب دنبال انتقال حس باید بود...
پاسخ:
سلام

سپاس از نظر ارزشمندتون
۲۲ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۵۵ محمد حسین مرادی
سلام
خیلی خوب است. واقعا فرصت خواندن این رمان ها خیلی کم بدست می آید.
پاسخ:
سلام برادر

سپاس از نظر لطف تون
راستش خیلیا دوست دارن که رمان به این گندگی رو خونده باشن.شما که خوندینش میتونستید با شور بیشتری ازین تجربه می گفتین و معناهای که از مطالعه اش رو صید کردید به ما هم می گفتید
پاسخ:
سلام بزرگورا

حرفتون بسیار متین و پذیرفتنی است، من هم همین تلاش را کرده ام ولی گویا خیلی موفق نبوده ام. نکته ای که اشاره کردید برای من خیلی مهم بود، ان شاالله در معرفی های بعدی لحاظ خواهم کرد.

ممنون از دقت نظر و وقتی که گذاشتید
سلام، رمان «ابله» داستایوفسکی نیز همچنین ویژگی هایی دارد. پر است از اسامی...بعضی وقت ها ادم را خسته می کرد..ولی به خواندنش می ارزد...
پاسخ:
سلام

ابله به گمانم برگرفته از اتفاقی که برای خود داستایفسکی اتفاق افتاده است، یعنی رفتن تا پای اعدام

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">