کتاب بازان

شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۱، ۰۲:۳۹ ب.ظ

این ناقوس مرگ کیست

زنگ ها برای که به صدا در می آیند؟

ارنست همینگوی،رحیم نامور

انتشارات نگاه


همینگوی پنج رمان خوب به ترتیب خورشید همچنان میدمد،زنگ ها...،وداع با اسلحه،داشتن ونداشتن و پیرمرد و دریا دارد.این کتاب را همینگوی بر اساس خاطراتش از جنگ های داخلی اسپانیا می نویسد.جایی که او برای نشریه ای از کشورش در اسپانیا خبرنگار جنگی بود و از نزدیک شاهد جنگ و جدال بومی های جمهوری خواه با رژیم فاشیست فرانکو بود.شخص اول رمان رابرت جوردان،نیروی نخبه امریکایی است که به صورت داوطلبانه در جنگ حاضر شده است و ماموریت یافته است تا پلی را به مدد دینامیت و با کمک بومی هایی که چریک وار در جنگل ها میجنگند منفجر کند.داستان طی 4 روز روایت می شود و جوردان در این چند روز با بومیان- که هر کدام حکایتی دارند-آشنا می شود.به ماری دخترکی زیبا از بومیان دل می بندد و به نقل از کتاب ،شیرین ترین روزهای عمر خود- این چهار روز - را در میان آن ها می گذراند. پل علی رغم کارشکنیِ گروهی از بومیانِ از مبارزه خسته شده، به همت گروهی دیگر نهایتا منفجر می شود اما ... ولی افتاد مشکل ها!

مهدی غبرایی مترجم مشهور در ترجمه دیگری از همین کتاب، نام کتاب را به صورت «این ناقوس مرگ کیست» ترجمه کرده است. که بسیار به مفهومی که همینگوی از نام کتاب داشته است نزدیک تر است و اصولا تمِ تکرار شونده در داستان همین ترس مرگ و حواشی آن است. ترس، مرگ، اسیر نشدن به وسیله خودکشی و با شجاعت مرگ را در آغوش کشیدن موضوعاتی است که در صفحه صفحه کتاب فریاد می شوند. همه شخصیت های کتاب در صف اول جنگ هستند و همین مبارزه تن به تن به آن ها خودآگاهی و مرگ آگاهی را هدیه داده است. آنجا که مرگ همدوش انسان ها می شود، خواه نا خواه زندگی و همه مظاهر آن سخت قدر دانسته می شود. شخصیت های کتاب فرصت سبز حیات را به دور از بیهودگی به تمامی پاس می دارند و لاجرعه باقیمانده جرعه های زندگی شان را با لذت سر می کشند.

کتاب با تک گویی و واگویه ای از جوردان شروع می شود و با وصفی از او پایان می پذیرد. رمانی زیبا برای لذت بردن و اندیشیدن!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۹
مصطفی تورنگ

رمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">